penasihat

penasihat
AF Ustaz Ahmad bin Arun

PERSATUAN ANAK YATIM DAN MISKIN ALMUNIRAH

PERSATUAN ANAK YATIM DAN MISKIN ALMUNIRAH
Haji Faisal b Yeslam

PENASIHAT

PENASIHAT
Ust Dasuki Abd Rani

PENGERUSI

PENGERUSI
Tn Hj Mohd Termizi bin Ismail

Muqaddimah

Ibadah Qurban

Tuesday, October 19, 2010

Maksud qurban ialah binatang ternakan tertentu iaitu kambing, lembu, kerbau, dan unta yang disembelih pada hari Raya Haji atau pada hari-hari Tasyrik dengan maksud beribadat dan bertaqarrub kepada Allah s.w.t.

Amalan qurban menjadi sebaik-baik ibadat sunat pada Hari Raya Aidul Adha sebagaimana dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Saidatina ‘Aisyah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda: Maksudnya: “Sebaik-baik amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Haji ialah menyembelih qurban, sesungguhnya binatang qurban yang telah disembelihkan itu pada hari kiamat kelak akan dibangkitkan dengan tanduk-tanduk, bulu-bulu, dan kuku-kukunya (yakni lengkap dan sempurna anggotanya) sesungguhnya darah yang mengalir dari sembelihan qurban itu mendapat penghargaan dari Allah dengan diredhainya dan diterimanya sebelum ia menitis ke tanah”. (Riwayat Tarmizi dan Al-Hakim).

Selain itu dalam sebuah hadith lagi dinyatakan “Barangsiapa yang memiliki kemampuan (untuk membeli haiwan qurban), lalu tidak melakukannya( tidak berkorban), maka janganlah mendekati tempat solatku.”(Hadis Riwayat Ahmad).

Ibadah qurban juga dinyatakan di dalam Quran sebagaimana firman Allah ta’ala yang bermaksud: “Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berqurbanlah” . (Surah Al-Kauthar ayat 2).

Dalam berbicara tentang isu kepenggunaan, kita sering berbicara tentang konsep “value for money”. Perancangan perbelanjaan RM1 dengan nilai belanja RM 2, 3 dan seterusnya…

Pasti dalam melaksanakan ibadah qurban, persoalan yang sama juga wujud dalam diri kita, bagaimanakah ibadah qurbah yang kita jalankan boleh mendapat pahala yang paling optimum atau menepati “value for qurban” melipat gandakan ganjaran Allah swt.

Dinukilkan di sini petikan dalam buku “Fii Fiqh Al-Awlawiyyat” (Fiqh Keutamaan Berdasarkan Al-Qur’an dan Al-Sunnah) mukasurat 19 karangan Syeikh Dr Yusuf al-Qardhawi, tercatat kata-kata Bisyr Al-Hafi:
“Kalau kamu Muslimin mahu memahami serta memiliki keimanan yang sebenar, dan mengetahui makna kefahaman terhadap perkerjaan yang perlu diutamakan, maka dia akan merasakan kebahagiaan yang lebih besar dan suasana kerohanian yang lebih kuat, setiap kali dia dapat mengalihkan dana ibadah haji (bagi orang yang mengerjakan haji lebih beberapa kali) untuk memelihara anak-anak yatim, memberi makan mereka yang kelaparan, memberi tempat perlindungan orang-orang yang terlantar, mengubati mereka yang sakit, mendidik orang-orang yang lemah di bidang pelajarannya, atau memberi peluang pekerjaan kepada para penganggur”.
Dapat dirumuskan, dalam memberikan pertimbangan tentang sesuatu urusan, haruslah mendahulukan kepentingan yang besar berbanding kepentingan yang kecil. Oleh itu, dalam melaksanakan ibadah qurban, memberi daging qurban kepada mereka yang lebih berkemampuan jauh lebih utama bagi kita.

Dalam hadith-hadith ada dinyatakan “seseorang yang berusaha (pendapatannya dibelanjakan) ke atas janda dan yang melarat (papa dan miskin) mereka adalah pejuang di jalan Allah”. Selain itu, baginda juga bersabda “Barangsiapa yang membantu orang yang berjihad di jalan Allah, maka dia akan mendapat pahala yang sama dengan orang yang berjihad tersebut”.

Untuk maklumat Munirah Care juga ada menyediakan kemudahan untuk tuan puan menyertai Ibadah Qurban di Negara yang paras kemiskinan penduduk Islam nya amat tinggi iaitu di Bangladesh. Hanya RM 300.00 untuk 1 bahagian lembu. Keterangan lanjut dan downloads borang  klik sini

0 comments:

Post a Comment